Tuesday, December 21, 2021

Dating antikk vega mandolin

Dating antikk vega mandolin



Vintage 20-talls Vega nr. Siden en mindre mengde korrigering er nødvendig med strenger med lysere gauge, vil det ofte være tilstrekkelig med litt trimming på salen. Takk igjen for at du tok turen innom, og lykke til med deg, dating antikk vega mandolin. Så vennligst kjøp deretter. Høyttaleren er 10" uten merker, så jeg kan ikke si det til produsenten. Ved 3-tone bar systemet ble redusert til 2 dating antikk vega mandolin stolper og vinkelen på X-bøylene endres til omtrent 95 grader.





Gjeldende Epiphone-serienummerinformasjon



Minst én modell, Epiphone Spirit, ble produsert i USA i begynnelsen av Gibson-fabrikken i Kalamazoo, MI. Headstocks av amerikanske modeller bruker også Gibson headstock-formen. Som alt annet knyttet til problemer med instrumentidentifikasjon - det er mange unntak.


For eksempel: Den tilpassede serien med Epiphone Texans bygget med samarbeid fra Paul McCartney: noen ble bygget i Bozeman Montana og noen i Japan.


Generelt betydde høyere modelltall mer binding og ornament, dating antikk vega mandolin. Høyere tall betydde også mer penger. Ingen binding, ingen innlegg og ingen dekorasjon. Den var tilgjengelig med brun finish og kom som slangehode eller padlehode.


Brun eller sort finish, noe binding kun på toppen og i lydhullet med en ring rundt lydhullet. Perleprikker på gripebrett. Mørkbeiset slett bjørk bak og sider. I likhet med A, dating antikk vega mandolin, men med dobbel purfling på lydhullet. Denne var tilgjengelig i brun, svart eller blond finish. Toppflaten var finert i svart. Det var en linje med svart innlegg eller ibenholt lag langs senterlinjen på baksiden av nakken. Gibson avviklet A-3 rundt. I det ser det ut til at Gibson begynte å sette sammen A-2 med resterende blonde topper fra A-3.


Det er noen få eksempler på A-2Z-er med svarte topper, selv om dette sannsynligvis ble brukt for å dekke noen ufullkommenhet i de valgte toppene. A2-Z ble teoretisk laget i løpet av Loar-perioden, men bare mellom og lik en A2 bortsett fra toppfargen: en oransje topp i tenårene og en hvit topp på kjøleskapet i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene, dating antikk vega mandolin.


Den var bundet på toppen, ryggen, sidene og rundt gripebrettet. Karakteren på topptre var strammere kornet. Bjørkesidene og baksiden var rødbeiset. Toppen hadde en svart trefinér, dating antikk vega mandolin. Midtlinjen på halsen hadde det svarte innlegget. I en periode var dette toppen av rekken, dating antikk vega mandolin. Lydhullet hadde en ekstra tykk hvit purfling ring. Den hadde også en svart finert hodestokk foran og bak og et svart innlegg bak i nakken.


Hardshell-etuiet hadde et grønt eller rødt silkefor. Ved århundreskiftet, dating antikk vega mandolin, Orville Gibson foredlet sin forestilling om den overlegne mandolinen: skåret i tradisjonen med fioliner for større volum og tone samt komfort. Det nye designet var tynnere og mye enklere å håndtere og spille, dating antikk vega mandolin.


De var godt egnet for orkesterarrangementer samt individuelt spill og akkompagnement. Gibson Company ble dannet sent og de tidlige mandolinene utviklet seg fra de originale Orville Gibson-designene.


I løpet av perioden til omtrent hadde mandolinene haledeksler med en krøllet topp og innvendige hvite etiketter med et bilde av Orville Gibson som holder en lyremandolin, dating antikk vega mandolin.


Noen ganger sjelden etikettene er enkle å dating antikk vega mandolin modell- og serienumrene er håndtrykt med blekk, og noen ganger ble informasjonen skrevet med blyant og er nå knapt lesbar.


Noen ganger har etikettene falt ut eller blitt fjernet under reparasjoner, noe som gjør det litt vanskeligere å datere instrumentene. Etikettene dating antikk vega mandolin et bilde av Orville Gibson finnes vanligvis på instrumenter med serienummer under 10. Hvis serienummeret er leselig kan instrumentet være relativt enkelt å datere. Fabrikk dating antikk vega mandolin når det finnes vises med blyant inne på blokken der halsen møter kroppen. De tidlige modellene hadde grunne halssett og lave broer som økte i vinkel rundt med høyere broer.


Den nåværende brohøyden og nakkevinkelen ble nådd rundt Disse broene hadde bevegelige saler opp til omtrent da de endret seg til en kompenserende brodesign i ett stykke gjennom tidlig. Deretter utviklet Gibson den justerbare broen. Selv om den har gått gjennom en rekke forbedringer i løpet av årene, har den grunnleggende designen ikke endret seg siden. Det ser ut til at mange mandolineiere av tidligere modeller valgte å oppgradere broene sine til de fancy nye justerbare modellene etter. Det er derfor ikke uvanlig å finne eldre mandoliner med erstatningsbroer.


I noen tilfeller er det ingen pickguards. De senere pickguard-klemmene har en stemplet patentdato 4. juli, Noen tidlige halser var kirsebær før Selv om det ser ut til å være unntak, er halser mellom og er 3-delt mahogni. Gibson utviklet trussstangen i Denne ble tilpasset mandolinen i løpet av de neste årene.


Innføringen av et truss stangdeksel til hodestokken førte til at innleggsmønstrene også ble tilpasset. I løpet av perioden produserte Gibson et stort antall mandoliner. Disse ser ut til å være de enkleste å finne og ganske rimelige å kjøpe. De tidlige modellene hadde grunne halssett som økte i vinkel rundt Det var innovasjonene til Dating antikk vega mandolin periode: gjennom dating antikk vega mandolin så introduksjonen av fagverksstangen, justerbare broer, avstivningsjusteringer, tynning og gradering av toppene og en rekke andre forbedringer for å skape standardene som fortsatt brukes i dag.


Tiåret etter så en endring i finish fra lakk til blankere lakk. Dette er en hodestokk som avsmalner fra smal på toppen til litt bredere ved bunnen, motsatt av den tradisjonelle Gibson-hodestokken. Publikum ser ut til å ha favorisert denne formen over tid ettersom den får bedre priser nå. Disse kan finnes på alle modellnumre inkludert A-jr. L-serien er svært vanskelig å identifisere og datere på riktig måte, da de var inkonsekvente i dating antikk vega mandolin avtaler og katalogbeskrivelsene stemmer ikke alltid overens med de faktiske instrumentene som produseres.


Gibson LG-serien med flat-top gitarer ble utviklet som den naturlige utviklingen av den tidligere L-serien. Andre verdenskrig endret mange aspekter av gitarverdenen. Gibson hadde hjulpet til i krigsinnsatsen og sett mange ansatte verve seg. I løpet av krigsårene spilte kvinner en større rolle i produksjonen mens unge menn kjempet i utlandet.


Materialer og produksjonsmetoder ble gjennomgått og revidert. Flommen av hjemvendte soldater med et bredere verdensbilde brakte ny musikksmak og nye forhåpninger for dating antikk vega mandolin. Flere andre krefter var i arbeid for endring:. Disse ble introdusert designet som instrumenter med to formål. De kan tres med stål- eller nylonstrenger. Folk Jumbo Natural og Folk Martin introduserte den store kroppsdreadnaughten i — Den var større, dristigere og høyere enn noe Gibson hadde å tilby.


På den tiden var Nick Lucas-modellen den største flat-top Gibson tilbudt. Det tok Gibson to år å utvikle responsen deres: Jumboen av tyngre, blomstrende tone med god totalbalanse. Bassen til denne modellen vil forbløffe deg, og selvfølgelig er den klare briljante diskanten i perfekt balanse, dating antikk vega mandolin.


Det ble ikke solgt mange og produksjonsløpet ble derfor begrenset til 2 år. Fordi det er få av disse instrumentene rundt, har det blitt skrevet lite om dem, dating antikk vega mandolin, selv om noen fant veien til tidens innflytelsesrike artister. De var populære blant Cowboy Singing Stars som Bob Baker National Barn Dance - WLS.


Sidene og baksiden var tonet mahogni med en solbrun topp av rødgran. Det var en del ravfarge. Den var enkeltbundet, foran og bak med punktmarkører på dating antikk vega mandolin gripebrett i palisander og et horisontalt skriftlogoinnlegg på hodestokken. Rosettene var enkle dating antikk vega mandolin. Broen var tidlig enkel rektangulær med gjennomgående saler.


Tunerne var individuelle, dating antikk vega mandolin. Avstivningen for de nye større modellene var X-avstivet: det var 3 tverrgående tonestenger mellom selene - 1 mer enn Martin - da Gibson eksperimenterte med avstivningsdesign tung nok til å støtte de store toppene og lett nok til å være resonans og responsiv, dating antikk vega mandolin. Det fantes flere kostnadsbesparende tiltak mellom Advanced Jumbo og J, inkludert bukseseler på avansert Jumbo og ikke på J Over tid begynte J-selene å se ut som bukseseler.


Med 3-tone bar systemet ble redusert til 2 tone barer og vinkelen på X-bøylene endres til omtrent 95 grader. Dette flyttet X-en litt bort fra lydhullet. Between andGibson tilbød bare sunburst-finishen, dating antikk vega mandolin.


I følge Gibson-katalogen var naturlig finish det eneste alternativet i, men vi blir fortalt at det finnes minst 2 eksempler på en kirsebærsolstråle fra samme periode. Enten naturlig eller sunburst var tilgjengelig. Totalt 2 J-er ble laget i henhold til Gibson-poster. Advanced Jumbo har blitt beskrevet av noen som den fineste - ingen kompromisser - kraftigste flat-top gitar Gibson noensinne har designet og bygget. Selv om den ble avviklet i den siste Advanced Jumbo forlot Kalamazoo-anlegget i Baksiden og sidene var brasiliansk palisander og toppene Adirondack rødgran.


På grunn av de enkle merkene på avstivningen, antas det at hver topp ble stilt av den samme Gibson-ansatt.





datingsider på nett



desember kl. 1. nobanjotom Vis profil Vis foruminnlegg Vis blogginnlegg Vis artikler. Dating en Vega Cylinderback mandolin Jeg har nylig kjøpt en Vega sylinderback mano visstnok en Er det noen som vet hvordan man nøyaktig daterer disse mandolinene? Serienummeret er xx hvis det hjelper. Svar til evanstk yahoo. com eller her, vær så snill. Takk, Tom. desember kl 2. Jim Garber Vis profil Vis foruminnlegg Vis blogginnlegg Se artikler. Re: Dating en Vega Cylinderback mandolin Listen jeg har går bare til og det høyeste tallet er XX og ser ut til å være Med mindre Vega endret nummereringssystem, ville jeg kanskje ikke vite hvordan jeg skulle date den.


desember kl. 3. Bob DeVellis Vis profil Vis foruminnlegg Vis blogginnlegg Besøk hjemmesiden Vis artikler. Re: Dating en Vega Cylinderback mandolin I henhold til listen Jim Bollman fulgte, vil et serienummer som begynner med dateres til. Serienummerlisten ble opprinnelig kompilert for Fairbanks banjoer før og etter Vegas oppkjøp av Fairbanks.


Selvfølgelig ble mandolinene med sylinderbak designet og utviklet av David L. Day, som kom til Vega fra Fairbanks som en del av Vega-oppkjøpet. Det gamle Fairbanks nummereringssystemet ble brukt på mandolinene som Vega laget etter. Før det er det ingen bevis jeg er klar over at Vega hadde noe nummereringssystem for mandolinene deres.


Jeg har ikke gravd i disse tingene på lenge, men jeg mistenker at den tilgjengelige informasjonen ikke har endret seg mye. desember kl 16.00. Re: Dating en Vega Cylinderback mandolin Takk for hjelpen. Jeg prøvde å finne ut hvordan jeg kan kontakte deg som en utmerket informasjonsressurs. Jeg er i Clinton, NC og fant denne mando i Wilmington, NC. desember kl 17.00. DerTiefster Vis profil Vis foruminnlegg Vis blogginnlegg Vis artikler.


Re: Dating en Vega Cylinderback mandolin Jeg korresponderte med Trevor fra TAMCO om en cylinderback annonsert på nettstedet hans. Det er et datostempling inni, på halsblokken, som er i strid med standard serienummer vs. årsliste. Som jeg -tror- jeg leste en gang i tiden, ble den banjo-opprinnelige listen samlet fra daterte kvitteringer og salgssedler for et stort sett med serialiserte instrumenter. Den typen informasjon fordamper over tid, ettersom kvitteringene har en tendens til å bli skilt fra instrumentene.


Datostempler er en helt annen sak, og jeg har ikke hørt om en annen enn Trevors ganske fine sylinderrygg, som han har ute for salg for tiden.


Jeg har ikke informasjonen for hånden akkurat nå, men datoen var , og ca 5 år før serienummeret skulle indikere fra listen. Jeg vet -ikke- hva som er riktig, hvis heller. Selv om jeg mangler annen informasjon, vil jeg foretrekke datostempelet. Jeg så nettopp Trevors omtale av et datostempel og tenkte jeg skulle spørre ham om serienummeret som en mulig test for serienummerlisten. Jeg forventet ikke uenighet, men å gjøre målinger og teste sin forståelse er en del av å være forsiktig.


Du lever og du lærer om du er våken, men noen klarer å bare finne på ting. Michael T. desember kl 6. Re: Dating en Vega Cylinderback mandolin Takk for at du delte informasjonen om Trevors sylinderbakside med det feilaktige serienummeret og et datostempel. Jeg har aldri sett et datostempel på en sylinderbak.


Jeg har en som ser ut til å ha blitt laget mellom patentdatoens innlevering og den ble godkjent ettersom den er stemplet PAT. Dermed ville den blitt laget og den har ingen patentdato. Serienummeret er nøyaktig i området som Jim Bollmans liste ville forutsi for et instrument bygget i den tidsrammen.


Jim Bollman, som har satt sammen listen, er trolig verdens fremste ekspert på Vega-banjoer. Han ba om innspill fra abonnenter på musikkpublikasjoner som hadde kjent produksjonsdatoer fra eksisterende plater og knyttet denne informasjonen til serienumre.


Han samlet også mye av denne informasjonen personlig fra sin egen samling og de til hans medarbeidere. Han ble også hjulpet av andre samlere i Boston-området som har viet mye tid til Vega-instrumenter. Han er en ledende forfatter på vintageinstrumenter og var medforfatter av America's Instrument: The Banjo in Nineteenth Century America med Phil Gura.


Han er også en autoritet på David L. Day, som overtok avdelingen for frettede instrumenter til Vega etter at selskapet tok opp Fairbanks der Day hadde jobbet i årevis i. Ikke noe av dette betyr at listen absolutt er riktig, men det tyder på at bevis på det motsatte har en høy standard å måle for å oppveier hoveddelen av bekreftende informasjon som har samlet seg.


Imidlertid krever det ofte litt undersøkelser for bedre å bestemme en nøyaktig verdi. Husk at modellen, fabrikatet, årslaget, tilstanden til instrumentet, originalitet, knapphet, etterspørsel fra markedet og spillbarhet er alt for hva mandolinen din er verdt.


Se etter den antikke mandolinens serienummer, som kan være inne i lydhullet, og firmanavnet på hodestokken. Trykk eller maling kan slites bort med tiden, så se om noen svake inntrykk av bokstaver eller deler av ord gjenstår. Bestem hvem som har laget din vintage mandolin. Noen produsenter er mer populære enn andre og kan påvirke verdien, spesielt for samlere.


Noen merker som samlere ofte søker etter inkluderer Vega, Gibson eller Martin, mens en klassisk mandolinspiller kanskje foretrekker noe mer som en Embergher, Vinaccia eller Calace. Legg merke til din vintage mandolins kroppsform, enten det er den vanlige lutformen eller annerledes; om den har bollerygg eller flat rygg og hvor stor den er. De fleste antikke mandoliner har bolleformet rygg laget av en rekke treribber, og lutelignende, dråpeformede kropper.


Mandoliner med en uvanlig form er mer identifiserbare og ofte mer verdifulle. Sjekk estetiske egenskaper som formen på slagbeskyttelsen, haledekselet og innlegg eller ornamenter.


Igjen, disse elementene kan øke verdien på mandolinen din. Mange vintage bowl back mandoliner hadde mange perleinnlegg. Du kan også finne sølvtråd, skilpaddeskall og invory-innlegg.


Tell antall ribber din antikke mandolin har, hvis det er en bollerygg. Et høyere antall ribber på baksiden indikerer en høyere karakter av mandolin og kan øke verdien.


Søk etter informasjon om når de spesielle funksjonene til mandolinen din ble tatt i bruk, for å finne ut hvor gammel den kan være.

No comments:

Post a Comment